Zuhal bijt de spits af

Op 20 december 2022, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Financiën & Begroting, Gemeenteraad

Zuhal bijt de spits af.

“Het stadsbestuur van Genk schuift structureel haar schuldenberg door naar de volgende bestuursperiode”, zegt fractieleider Demir. “De lange termijnschuld stijgt met 22 procent naar 269 miljoen euro, dat is ongeveer 9.800 euro per huishouden. Problemen doorschuiven en op de poef besturen kan iedereen, aan de toekomstige Genkenaren denken blijkbaar niet. Het lijkt er bijna op dat de begroting in Genk gemaakt wordt via amateuristische whatsapp berichten." Demir zegt voorts dat het meerjarenplan niet transparant is over de gestelde waarborgen door de stad aan derden. “Welk extra zwaard van Damocles de stad nog boven het hoofd hangt, mag de buitenwereld blijkbaar niet weten?” De Stad voldoet op papier dan wel aan de voorschriften van de Vlaamse Overheid, wie in de cijfers duikt ervaart een akelig verhaal. Burgemeester Wim Dries doet dat immers voornamelijk dankzij het doorschuiven van de schulden naar de volgende bestuursperiode. Dat doet ze niet alleen met de stadsschuld, ook met die van het Autonoom Gemeentebedrijf. De zware schuld en jaarlijkse autofinancieringsmarge ligt bovendien nog eens veel slechter dan bijvoorbeeld bij de stad Hasselt. Dat wil zeggen dat de mogelijkheden om in de volgende bestuursperiode nog bijkomend leningen aan te gaan erg beknot wordt.”