WK (2018/2022) in Genk ?

Op 15 juni 2010

HET WK VOETBAL IN GENK !?

Update : 02/12/2010

De FIFA heeft vandaag beslist om het WK 2018 aan Rusland toe te wijzen.  In 2022 zal het WK plaatsvinden in Qatar.  Het gevoel dat het GELD en enkel het geld bij de FIFA de doorslag geeft betreur ik ten zeerste.        Voor onze stad is dit een gemiste kans.  Maar wij gaan niet bij de pakken blijven zitten.  Onze stad heeft veel troeven en het is nu aan ons om via andere evenementen de wereld te laten kennismaken met onze mooie stad.

Kris Mercken (kris.mercken [at] n-va.be)

Nederland en België hebben voor de organisatie van het wereldkampioenschap voetbal (WK)  in 2018 of 2022 officieel hun kandidatuur gesteld.

De stad Genk heeft zich officieel kandidaat gesteld als speelstad.

Het stadion van K.R.C. Genk zal hiervoor een metamorfose moeten ondergaan.  Het nieuwe stadion zal immers plaats moeten bieden aan minimum 40.000 mensen om in aanmerking te komen als speelstadion tijdens het WK.  Momenteel biedt het KRC stadion plaats aan ongeveer 25.000 mensen.  Een uitbreiding van het stadion (3de ring ?) of de bouw van een nieuw stadion dringt zich dus op.

Naast de verbouwing van het K.R.C. Genk stadion vergt de organisatie van een WK ook heel wat van een stad.  Veel vragen moeten beantwoord worden :

• Een WK brengt veel bezoekers met zich mee, waar moeten al deze mensen overnachten, eten, ...
  • Hoe geraakt men in het stadion ? Wat met de toegangswegen, openbaar vervoer,...
  • Veiligheid, hoe gaan wij om met mogelijk hooliganisme in en rond het stadion maar ook elders in de stad.

Wij moeten ons als stad Genk ook geen illusies maken.  Wij zijn niet in staat om alle bezoekers een onderdak te bieden maar dat hoeft ook helemaal geen probleem te zijn.  Een nauwe samenwerking met andere steden in de omgeving van onze stad is belangrijk.  Hasselt ligt op 10 km afstand maar ook een stad als Maastricht ligt op amper 25 km en Duitsland is ook al niet te ver uit onze buurt.  Ook de omringende gemeenten kunnen mee profiteren van het groot aantal bezoekers dat een WK met zich meebrengt.  De hotels in de wijde omgeving van Genk zullen allen volzet zijn en de horeca mag zich verwachten aan stormloop.

Het openbaar vervoer staat in België en Nederland al op een hoog niveau.  Maar het kan natuurlijk altijd beter,  het organiseren van een wereldkampioenschap kan ons in een stroomversnelling brengen.  Goede verbindingen tussen de ons omringende steden en gemeenten zijn ook na het WK nuttig.  De toegangswegen naar het stadion moeten bekeken worden, een groot pluspunt voor Genk is alvast de nabijheid van de autosnelweg.

Wat de veiligheid betreft moeten wij nuchter blijven.  Incidenten zijn moeilijk uit te sluiten en komen voor tijdens zowat ieder groot evenement.  Hooligans vormen gelukkig een minderheid.  De overgrote meerderheid voetbalfans komt naar een WK om te genieten van het voetbal en er een leuke dagtrip of vakantie van te maken.  Mits een goede samenwerking tussen onze politiediensten en die van de ons omringende landen moeten wij deze overlast tot een absoluut minimum kunnen beperken.

Wij steunen de kandidatuur van de stad Genk en KRC Genk dan ook voor de volle 100 %.

De stad Genk heeft een budget van 40.000 euro en een medewerker vrijgemaakt om een "bidbook" op te stellen.  Dit lastenboek zal zoveel als mogelijk een antwoord moeten formuleren op alle vragen/problemen die ontstaan bij de organisatie van een WK.

Het Europees kampioenschap in 2000 ( Nederland en België) hebben wij jammerlijk gemist .  In ons land werd enkel gevoetbald in Brugge, Charleroi, Brussel en Luik.  Onze regio kon hierdoor niet profiteren van de organisatie van het EK 2000.  De ervaring leert ons overigens dat de baten groter zijn dan de kosten voor een dergelijk evenement.  Het EK 2000 werd zowel voor ons land als Nederland met een positief saldo afgesloten en ook het meest recente WK in Duitsland zorgde voor een positief financieel resultaat.

Deze keer mogen wij de trein niet missen en moeten wij ons profileren naar de buitenwereld als een open, sociale en gastvrije stad.  Wij moeten overigens als stad het warm water niet opnieuw uitvinden.  Verschillende steden in onze omgeving hebben ervaring met het organiseren van dergelijke evenementen, denk maar aan Dortmund (WK 2006), Gelsenkirchen (WK 2006) of de steden die organisator waren tijdens het EK van 2000 (Brugge, Luik, Charleroi, Brussel, Eindhoven, Rotterdam, Arnhem en Amsterdam).  Wij moeten hun ervaringen gebruiken om het als organiserende stad even goed of nog beter te doen.  Genk heeft als belangrijke troef de ruimte (wij kunnen bijvoorbeeld op de vroegere terreinen van de mijnen grote ontmoetingsplaatsen inrichten voor de supporters,...).  Wij moeten als stad nu ook onze kracht gebruiken om een dergelijke evenement tot een goed einde te brengen.

De banden die wij smeden door samen te werken met andere steden kunnen ook leiden tot samenwerking op cultureel, sociaal en economisch vlak.  Daar wordt iedereen beter van !

Ook voor K.R.C. Genk kan de organisatie van het WK voor een nieuwe "boost" zorgen.  Het stadion van Genk is anno 2010 één van de mooiste in België maar zal dit zonder investeringen ook nog zo zijn in 2018 of 2022 ?  Criticasters zullen de uitbreiding van de capaciteit naar 40.000 plaatsen in vraag stellen maar allicht dat dit dezelfde criticasters zijn die ook al vragen hadden bij de uitbreiding van de stadioncapaciteit in 1999.  Een voetbalstadion kan men overigens gebruiken voor meer dan voetbal alleen, hier moet Genk in de toekomst werk van maken.

GENK WK-STAD IN 2018/2022  =>  WIJ GAAN ERVOOR !!

Kris Mercken (N-VA)