Toch groen licht voor appartementen in Bressersbos

Op 3 november 2020
Toch groen licht voor appartement in Bressersbos

Nadat de burgemeester en bevoegde schepen tijdens een infovergadering het behoud van het groen als scenario ‘vergaten’, komt hun CD&V-partijgenoot nu met de genadeslag. Deze vergunning voor het kappen van het stukje bos tussen het Hof van Gan en residentie Bresserspark is onbegrijpelijk.

N-VA Genk trok meermaals aan de alarmbel. In de gemeenteraad, tijdens de zeer druk bijgewoonde infovergadering met de Genkenaren én afgelopen week nog met ons pleidooi dat in elke Genkse brievenbus viel. Wat baten kaars en bril als de uil niet zien of horen wil?

Ondanks het ongunstige advies van de stad bleek de steun van de burgemeester voor het project toch nog groot. Hij noemde het zelfs een goed verdichtingsproject. Helaas -voor de burgemeester- wil verdichting niet zeggen dat je alle vierkante centimeters groen moet volbouwen. Integendeel: aantrekkelijke verdichting van een stadskern wil net zeggen op voldoende plaatsen zones met groen en bos realiseren. Hij sloeg de bal dus mis en zijn partijgenoot volgt hem blind en bleef doof voor onze goede argumenten.

Het is jammer dat onze minister niet kon beslissen over deze ontbossing, en dat de bevoegdheid bij de gedeputeerde ligt. De beslissing zou er met Zuhal heel anders uit zien.

Maar, het hoeft niet over en uit te zijn.

Als de burgemeester consequent is, gaat hij in beroep tegen deze beslissing. Het uitblijven van een beroep zou bewijzen dat hij de beslissing van zijn CD&V-collega steunt en dat zijn ongunstige advies pure greenwashing was. Een marketingtruc en niet meer dan dat.

Tijdens de eerstvolgende gemeenteraad vragen we duidelijkheid.