Stopzetting reanimatietoestellen

Op 20 september 2022

Levensreddend maar geen subsidie meer nodig?

Het stadsbestuur heeft onlangs besloten om de subsidie voor de aankoop van AED (reanimatie-) toestellen door verenigingen stop te zetten. Dat is onbegrijpelijk, onverantwoord en ronduit gevaarlijk. "Meer dan ooit zijn dergelijke toestellen essentieel bij sportverenigingen en op openbare plaatsen" steekt gemeenteraadslid Jan Bergmans van wal.

Meer dan 88 gekende openbare gebouwen en verenigingen hebben al gebruikt gemaakt van deze subsidie. Dat is natuurlijk positief maar zeker nog niet voldoende om het volledige grondgebied van Stad Genk af te dekken. Ook gemeenteraadslid Cindy Machiels kon haar oren niet geloven: "Dit toestel subsidiëren zorgt er zelfs voor dat hierbij 2 extra mensen de opleiding volgen en in staat zijn een mensenleven te redden! Er is nood aan meer EHBO-kennis, niet minder"

De N-VA Genk-fractie vraagt dan ook met aandrang om deze verkeerde beslissing om te draaien en de subsidie terug mogelijk te maken. Op een mensenleven staat geen prijs.