Stadsbestuur weigert terugbetaling parkeerboetes van desastreus parkeerbeleid

Op 21 oktober 2020, over deze onderwerpen: Gemeenteraad
Het stadsbestuur weigert terugbetaling parkeerboetes van desastreus parkeerbeleid

Het parkeerbeleid in Stad Genk werd vernieuwd. Sindsdien zorgt dit nieuw parkeerbeleid voor een hallucinante stijging van het aantal boetes en grote frustratie bij parkeerders en bezoekers. Maar liefst 188.000 euro aan boetes werd geïnd, 3 keer meer dan september vorig jaar. Dit kan je niet steken op de kwaadwilligheid van de parkeerders.

Wij hebben goed geluisterd naar de frustraties van de burgers en bezoekers die in Genk parkeren en tegen wil en dank een of meerdere boetes ontvingen. De pijnpunten van dit parkeerbeleid werden goed geanalyseerd. Deze bijzonder slechte “marketing campagne” voor onze handelskernen heeft een ongezien negatieve impact op onze stad.

Wij kunnen dus niet anders dan concluderen dat er genoeg dingen zijn misgelopen die een stopzetting van het geldende parkeerbeleid én een terugbetaling van de geinde boetes verantwoorden. N-VA Genk diende dan ook een toegevoegd agendapunt in waarbij we de gemeenteraad vroegen om het geldende parkeerbeleid stop te zetten en de boetes terug te betalen.

We willen met deze stemming het signaal geven aan CD&V Genk en PRO Genk dat ze gebuisd zijn in de uitvoering van hun nieuw parkeerbeleid. Ze krijgen een tweede kans tijdens de herexamens met een nieuwe opstart zodra alles goed functioneert en iedereen goed is ingelicht.

De voltallige oppositie (N-VA, Vlaams Belang en PVDA) stemde voor het voorstel van terugbetaling. Zo zie je maar, goede voorstellen krijgen gehoor. Maar niet bij de meerderheid, die blijft Oost-Indisch doof.

U betaalt het gelag.