Prestige-project Labiomista kost nog maar eens €400.000.

Op 20 oktober 2022

Door problemen met de dakconstructie van het gekende project van kunstenaar Koen Vanmechelen lopen de kosten verder op, blijkt uit een extra commissie en op de gemeenteraad . Eerder maakten we ons al zorgen over deze schijnbaar bodemloze put. Het basisstandpunt van N-VA Genk blijft dat de totale investering in Labiomista te groot is. Geld dat volgens N-VA Genk beter elders wordt besteed.

Stad Genk moet uit deze nieuwe meerkost lessen trekken. Het kan niet dat een foute inschatting van een architect of aannemer een rekening van 400.000 euro met zich meebrengt.

Daarnaast kregen we ook inzage in het totale kostenplaatje. De inkomsten uit ticketverkoop dekken nog niet de helft van de operationele kosten uit diezelfde verkoop. Dit is jaarlijks 200.000 tot 300.000 euro. Hier heeft N-VA Genk altijd op voorhand van gezegd dat het niet de bedoeling kan zijn dat de operationele kosten enkel en alleen bij stad Genk komt te liggen. Koen Vanmechelen neemt hierin geen verantwoordelijkheid. Dat is wat ons betreft een foute keuze van de stad. Stad Genk kan in het kader van haar budgettaire uitdagingen ook best deze kosten mee onder de loep nemen. Zie het als een gratis tip van een fractie bezorgde Genkenaren. Misschien geraakt die put dan een beetje gedicht.