Ook wanneer het buiten al donker is, laten we ons licht schijnen op de Genkse dossiers tijdens de gemeenteraad van november.

Op 15 november 2022

Op de gemeenteraad van 15 juni 2021 vroeg N-VA Genk nog de expliciete stemming voor het uitvoeren van een externe audit op de boekhouding van Bregel Sport voor de aangekondigde overname van de accommodatie door Stad Genk voor 1 miljoen euro om het faillissement af te wenden. De meerderheid (CD&V en Vooruit) stemde tegen. Ondertussen doemt het faillissement van Bregel op, de put van de voetbalclub wordt alsmaar dieper en Stad Genk graaft eraan mee. Laura Olaerts eist dan ook namens de fractie duidelijkheid over de risico's en de toekomst van dit verhaal.

De extra belasting voor de Genkse bedrijven heeft ook kwalijke neveneffecten. Specifiek over de toepassing van deze belasting op eenmanszaken die een activiteit uitoefenen op een locatie dat niet hun domicilie is. Deze eenmanszaken worden tweemaal verzocht deze belasting te betalen, los van de ‘economische bedrijvigheid” zoals de doelstelling is van het reglement. Indien zij een bezwaarschrift indienen, wordt dit bezwaar verworpen. Jasper Olaerts wilt weten over hoeveel getroffenen dit gaat en of het stadsbestuur deze dubbele betaling gerechtvaardigd vinden?

Jasper gaat verder op z'n elan. Via de stad wordt er voor vele miljoenen uitbesteed via aanbestedingen. Deze aanbestedingen moeten het lokaal economisch weefsel mee ondersteunen. Uit een eerdere vraag blijkt dat er geen officiële procedure is waarbij ondernemingen zich kandidaat kunnen stellen om deel te nemen aan plaatsingsprocedures van Stad Genk. Vanuit N-VA Genk pleiten we voor een stad die ondernemerschap stimuleert en ondersteunt.

Dit kan je o.a. doen door het zo eenvoudig mogelijk te maken voor bedrijven om zich kenbaar te maken aan de verschillende stadsdiensten. Als je de bedrijven en hun expertise niet kent, kan je ze ook niet aanschrijven i.k.v. een specifieke opdracht. Wij vragen het stadsbestuur om onmiddellijk werk te maken van zo’n webpagina en bijhorende aanmeldingsprocedure. Een ondernemend Genk is een sterk Genk.

De zweminfrastructuur in Genk is verouderd. Gemeenteraadsleden Jan Bergmans en Geert Reyskens willen dan ook van het stadsbestuur horen in welke toestand de Genkse zwembadinfrastructuur verkeert en wat de plannen zijn met de huidige zwembaden. Er is een duidelijke nood aan een goede, moderne en performante zweminfrastructuur in onze stad en noodzakelijk voor onze fractie dat het stadsbestuur hiervoor het nodige doet.