Onze oproep aan Wim Dries: bescherm de Genkenaren en neem uw verantwoordelijkheid.

Op 29 juli 2020

De coronapandemie heeft onze samenleving al maanden in de tang. De focus ligt de voorbije week dan wel voluit op Antwerpen als dé broeihaard van nieuwe besmettingen, ook in onze provincie gaat het aantal nieuwe besmettingen in stijgende lijn. Met 157 nieuwe besmettingen op een week tijd en 17,7 besmettingen op 100.000 inwoners is Limburg na Antwerpen de zwaarst getroffen provincie. Ook onze stad Genk wordt weer zwaar geraakt. Onze mijnstad Genk krijgt op één week tijd te maken met een verdubbeling van het aantal besmettingen.

In Het Belang van Limburg geeft burgemeester Wim Dries toe dat er “opnieuw een link is met de Turkse gemeenschap”. Met het aankomende offerfeest aanstaande vrijdag is dat erg zorgwekkend. De burgemeester voegt er aan toe dat hij ‘meteen maatregelen genomen heeft’ , maar verder dan ‘goede afspraken’ en ‘sensibilisering’ geraakt de burgemeester niet. Hoewel de burgemeester oproept om geen grote familiefeesten te organiseren, handhaaft hij tegelijk de organisatie van een tijdelijke slachtinrichting voor het offerfeest aanstaande vrijdag.
Wij vragen aan de burgemeester gezien het aantal besmettingen enorm toenemen in onze stad om effectieve maatregelen te nemen die ons allen beschermen tegen het virus.
Genkenaren worden in het belang van de volksgezondheid verplicht een mondmasker te dragen in de binnenstad en op drukke plaatsen, moeten hun sociale contacten ernstig terugschroeven en mogen enkel in hun eentje naar de supermarkt. Niet met 2, niet met 3: alleen. Behalve de Genkenaren die vrijdag naar de tijdelijke slachtinrichting gaan om een schaap te laten slachten. Die mogen dat van de burgemeester met z’n drieën doen. Nog meer inconsequent lijkt niet mogelijk. Hoe leg je dit nu uit aan de Genkenaar?
Het is hoog tijd dat iedereen verantwoordelijkheid opneemt om het coronacrisis te bezweren. Ook de burgemeester van Genk. Het zijn uitzonderlijke tijden en die vragen om uitzonderlijke maatregelen en dit in het belang van onze volksgezondheid.
Daarom vragen we de burgemeester om eindelijk alle(!) Genkenaren te beschermen tegen het coronavirus.
Gezien de hoge stijgende coronacijfers in onze stad, de tijdelijke slachtvloer voor het offerfeest van aanstaande vrijdag te verbieden. Experten zeggen ons toch al maanden dat we massale risicovolle toestroom van mensen naar dezelfde locatie moeten verbieden. Laten we de moslimgemeenschap oproepen een gift te doen aan een goed doel als alternatief. Talloze moslims doen dat al jaren.
Dat is de beste rem die in Genk nog gezet kan worden op de tweede coronagolf.
N-VA Genk.

BRON: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200728_97860878/ook-in-genk-alarmpeil-bereikt-besmettingen-binnen-families