“Goed naar onze voorstellen geluisterd, maar factuurverhogingen lijken niet volledig van de baan”

Op 7 mei 2020, over deze onderwerpen: Afdelingsnieuws, Gemeenteraad

De fractie van N-VA Genk reageert gematigd positief op het relanceplan dat het stadsbestuur van Stad Genk na enig aandringen van de oppositie heeft voorgesteld. “Al sinds het begin kloppen wij op die nagel: het stadsbestuur moest actie ondernemen voor de middenstand en de Genkenaren die het financieel moeilijk hebben.”, luidt het. Toch waarschuwt N-VA voor overdreven optimisme: “Het blijft onduidelijk of de stad haar belastingsverhogingen voor de gezinnen en bedrijven hiermee volledig terugschroeft, dan wel een doekje voor het bloeden geeft.”.

In het relanceplan wordt een belastingverlaging van 9 miljoen euro voorgesteld, waar men eerder dit jaar een verhoging aankondigde van 42 mio euro (7mio x 6 jaar). Maar het blijft hoogst onduidelijk of de lastenverlaging voor alle Genkse ondernemers geldt, dan wel voor een specifieke doelgroep. “Bovendien lijkt het stadsbestuur niet van plan om de belastingverhoging volledig van tafel te vegen en dat is bijzonder dramatisch in het post-corona-tijdperk. Net wanneer de economie terug op gang zal komen tegen 2021, zal de genadeslag van het stadsbestuur voor veel bedrijven alsnog komen. Dit lijkt dus sterk op uitstel van executie met mogelijk jobverlies tot gevolg.”. N-VA blijft daarom voorstander van een afschaffing van de doorgevoerde belastingverhoging voor ondernemers in 2020, en een herziening na 2020.

“Dit relanceplan is nodig maar kost ook geld en moet op termijn terugbetaald worden door ons allen. Dat terugbetalen moet voor N-VA gepaard gaan met een duidelijk evenwicht aan besparingen van de van de stad op haar eigen exploitatie. We weten dat de burgemeester dat niet graag hoort, maar dit is echt noodzakelijk.”

Het initiatief om elk Genks gezin een waardebon te geven is goed voor de koopkracht van de Genkenaren. Dit kan onze horeca en middenstand de boost geven die ze nodig hebben in deze heropstartperiode.

Of die bon soelaas brengt voor de financiële situatie in vele gezinnen, is een ander verhaal. “Het stadsbestuur besliste eerder om ook voor de gezinnen de belastingen en facturen te verhogen. De gezinnen krijgen daar nu dus een deeltje van terug, maar niet het volledige bedrag. Voor veel gezinnen blijft dit erg moeilijk. Het stadsbestuur moet daar meer aandacht aan schenken.”

De 2 miljoen euro die de stad uittrekt voor het verenigingsleven is dan weer erg positief. “Na corona moeten we ervoor zorgen dat we de verschillende wijken in Genk terug in contact brengen met elkaar door evenementen, leven in de brouwerij en bovenal gemeenschapsvormende activiteiten. We kijken dus uit naar welke initiatiefnemers de stad zal ondersteunen met deze middelen”, besluit N-VA.

Bron: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200506_04948468/genk-ontvouwt-groot-relance...