Genk is de enige centrumstad met een negatief migratiesaldo voor twintigers

Op 19 oktober 2017, over deze onderwerpen: Gemeenteraad

‘Genk is de enige centrumstad met een negatief migratiesaldo voor twintigers’. Dat is de conclusie van een studie van de KUL, op vraag van onze fractieleider Jos Lantmeeters, over de stadsvlucht in Genk. N-VA Genk is niet verbaasd.

Tekenend voor deze manier van beleid voeren is het voorstel van de huidige meerderheid om ‘iedereen donderdagt’ een dagelijkse invulling te geven. Noem het ‘iedereen dagt’. Vergeef ons de flauwe woordspeling maar er kan best eens ‘gedagt’ worden aan iets meer dan los zand. Elke goede aannemer weet dat je daar geen fundamenten mee legt.

Het grootste probleem is betaalbaar wonen. Twintigers, één -en tweeverdieners beschikken over te weinig keuze om te bouwen in Genk en de bouwgronden die er zijn, zijn vaak onbetaalbaar. De buurtgemeentes verwelkomen hen met open armen. Toch is het net deze groep van mensen die Genk nodig heeft om als stad verder te groeien. Het zijn twintigers en tweeverdieners die een nieuwe dynamiek geven aan de stad en zorgen voor de sociale mengelmoes waar het stadsbestuur graag mee uitpakt.

Helaas vinden ze hun weg niet in wat nochtans hun thuis hoort te zijn. Als startend jong gezin verdienen ze te weinig om al te kunnen investeren in een volwaardig eigen woning, maar te veel om in aanmerking te komen om een sociale woning. Voor hen, die de ruggengraat en toekomst zijn van onze stad, wordt onvoldoende plaats gemaakt. Genk blinkt liever uit in sociale woningen, maar is het sociaal om onze twintigers in de kou te laten staan?

Maar liefst 13% van de woningen hebben een sociaal karakter. In absolute cijfers heeft Genk bijna het dubbel aantal ten opzichte van Hasselt en meer dan Zuid-Limburg of Noord-Limburg in zijn geheel. En nog is de stad niet klaar, het wil investeren in nieuwe sociale woningen, terwijl de reeds bestaande woningen verder afbrokkelen en over nog minder gewone bouwgronden beschikt. Investeren in de herwaardering van bestaande sociale woningen zou een prioriteit moeten zijn. Sociaal wonen moet net zo kwalitatief zijn als op de privémarkt. Alleen investeren in kwantiteit terwijl energiekosten de huurkosten benaderen, is niet sociaal…

Een andere oplossing die de stad aanreikt is het opwaarderen van de verschillende wijken. Maar tegelijkertijd heeft het stadsbestuur nog steeds haar zinnen gezet op het kappen van perfect gezonde Plataanbomen in Waterschei. Het is net dat groene, residentiële karakter dat jonge tweeverdieners aantrekt om in een gezellige wijk te gaan wonen. Met een kettingzaag ontwikkel je geen wijk.

Tegelijkertijd blijven de kinderarmoedecijfers stijgen en ook de onderwijscijfers zijn helemaal niet goed. Voor een propere stad te krijgen, is er zeker nog werk aan de winkel. Het is daarom dat de N-VA zich oprecht de vraag stelt: Welke incentive hebben twintigers en tweeverdieners om hun leven verder uit te bouwen in Genk en hun kinderen naar school te laten gaan? Voor een leuk stadscentrum of winkelen in shopping 1, 2 of 3 hoef je echt niet in Genk te wonen.

N-VA Genk pleit voor een ommekeer in het gevoerde stadsbeleid. De één -en tweeverdieners moeten niet langer afgestoten worden, maar omarmd. Ook zij zijn de toekomst van de stad. Enkel op die manier kunnen we de cijfers omkeren.