Een nieuwe kaakslag voor alle Genkenaren

Op 12 augustus 2020, over deze onderwerpen: Financiën & Begroting, Gemeenteraad

Eerst een les geschiedenis: in 2011 werd de raad -en trouwzaal in het stadhuis volledig gestript met de bedoeling deze grondig te hernieuwen. De financiële impact van de tragische sluiting van Ford Genk in 2012 gooide roet in het eten en de plannen werden opgeborgen.

Nu, 9 jaar later, wil het stadsbestuur 1,5 miljoen euro (!) steken in een nieuwe raadszaal waar de gemeenteraad zal doorgaan. Is dit nu een prioriteit? Wij denken van niet.
De financiële situatie van Genk is slecht, de toekomst niet rooskleurig. En ook Corona laat diepe wonden na voor alle Genkenaren en voor onze middenstand. Maar intussen betaalt de Genkenaar wel het gelag met verschillende belastingverhogingen, o.m. voor afval, terwijl het stadsbestuur weigert te besparen op haar werking en megalomane projecten blijft doorvoeren zoals nu een nieuwe raadszaal van 1,5 miljoen euro.
Het stadsbestuur heeft haar prioriteiten niet op een rij. Genk heeft investeringen nodig, absoluut maar in een propere stad, veilige en mooie fietspaden, groen en niet allerminst de strijd tegen kinderarmoede. De plannen voor een raadszaal van 1,5 miljoen euro in deze tijden zijn een kaakslag voor elke Genkenaar. Hoe wereldvreemd kan men zijn.