Afschaffing kindercarnaval: ‘Iedereen Genkt’ wordt een toontje lager gezongen...

Op 27 februari 2019

Als kind vond ik carnaval bijzonder leuk. In de kleuterklas van de Sint-Jansschool verkleedden we ons elk jaar weer. Ook mijn ouders, van Turks-Koerdische komaf, kwamen zo in aanraking met iets wat zij niet kenden. Via mijn klasgenootjes leerden we meer over deze unieke traditie en we omarmden ze. We deden mee. Elk jaar nam papa zijn 5 kinderen mee naar de carnavalstoet in Genk. En we genoten ervan.

Mijn ouders vonden dat ook belangrijk. Wanneer we willen dat Genkenaren met een migratieachtergrond zich de waarden, de normen en de tradities van hier eigen maken, moeten we hen actief betrekken en ermee in aanraking laten komen. Het afschaffen van het kindercarnaval in 2019 is het tegengestelde signaal. Het geeft een signaal dat het niet erg zou zijn om oeroude tradities niet te kennen. Het zegt dat iedereen gerust op zijn of haar eigen eilandje mag blijven zitten. Dit afdoen als futiliteit is erg. Dit afdoen als overroepen is een drama.

Meer dan 30 jaar lang trok de kindercarnavalstoet door onze stad. Duizenden kinderen vierden feest, vriendschapsbanden ontstonden, Genkenaren kwamen van hun eilandje af, traden uit hun comfortzone en leerden elkaar en elkaars gebruiken kennen. Vandaag komt dat ten einde.

Het stadsbestuur stond erbij en keek ernaar. Datzelfde bestuur dat al jaren onomwonden zegt dat ‘Iedereen Genkt’. Kersvers schepen Vandeurzen wijst voluit naar ‘nieuwe formules’ die hij wil proberen. Maar voor proberen is het te laat. Hoe het mogelijk is dat het bestuur deze evolutie de voorbije jaren louter onderging, zonder maatregelen te nemen valt moeilijk te begrijpen. In plaats van scholen meer te ondersteunen in de verderzetting van onze folklore, deed men niets. Omdat men de eigen onwaarheid dat ‘Iedereen Genkt’ blind gelooft. Ook hier keek men weg van een uitdaging waarvoor onze diverse stad staat.

Genk is een stad met 103 verschillende nationaliteiten. 55,3% van de Genkaren heeft een niet-Belgische herkomst. 1 op de 3 kleuters spreekt thuis geen Nederlands. 72,1% van de kleuters heeft een buitenlandse herkomst. Je moet écht geen diploma hoger onderwijs hebben om te voorspellen dat deze diversiteit in onze stad het voortbestaan van oeroude tradities zou bemoeilijken. Daar niet op anticiperen is onverstandig. Dom zelfs.

Hoewel niets ondernemen een fout uit het verleden is, mogen we het ook geen fout laten zijn in de toekomst. Alle inspanningen van directies, leerkrachten en verenigingen doorheen de jaren mogen niet voor niets zijn geweest. 2019 is een verloren jaar, maar 2020 en de jaren erna mogen dat niet zijn. Het stadsbestuur moet de tering naar de nering zetten om de rood-geel-groene traditie voor al onze kinderen verder te zetten. Om onze tradities verder te zetten. Om Genkenaren met verschillende achtergronden in contact te brengen met elkaar. N-VA Genk zal op de gemeenteraad de CD&V-sp.a coalitie dwingen om de scholen, verenigen te ondersteunen om de kindercarnavalstoet mogelijk te maken.

Morgen breng ik mijn eigen dochtertje, Rozanne, verkleed naar de opvang. Want ook daar is kindercarnaval. Hulde aan iedereen die zich inzet om onze carnavalstraditie bekend te maken bij zij die er anders wellicht nooit mee in contact zouden brengen. Voor sommigen lijkt het een fait divers. In werkelijkheid zal het van onschatbare waarde zijn voor het kind en onze Genkse gemeenschap.

Zuhal Demir.