Extra middelen voor Genk in de strijd tegen armoede

Op 8 juni 2020
Extra middelen voor Genk in de strijd tegen armoede

Armoede is nog steeds een erg groot probleem in Genk. Lokale besturen zijn het bestuursniveau dat het dichtst bij de burger staat. Ook in deze coronacrisis is nogmaals gebleken welke cruciale rol de lokale besturen opnemen op tal van domeinen. Zij zijn vaak het best op de hoogte van de maatschappelijke noden van de inwoners en kunnen via de OCMW’s
(gerichte) ondersteuning en begeleiding bieden. Of dat zou toch moeten. Ook in Stad Genk, waar de aanpak van kinderarmoede een speerpunt was bij de verkiezingen maar quasi dode letter bleef sinds oktober 2018.

Alle steden en gemeenten ontvangen vanuit Vlaanderen een algemene subsidie om hen financieel te versterken om
de uitdagingen ten gevolge van Covid-19 op het vlak van lokale armoedebestrijding aan te gaan. Concreet betekent dat voor Genk meer dan 400.000 euro voor armoedebestrijding en een consumptiebudget.

Die middelen zijn zeker welgekomen maar de besteding ervan ligt in de handen van het stadsbestuur. Daarover zijn we sceptisch. Onze fractie zal bij de gemeenteraad van volgende week het stadsbestuur interpelleren over deze middelen en hoe de stad deze prioritair zal besteden. Want N-VA Genk is een bondgenoot in de strijd tegen armoede, laat dat duidelijk zijn.