Maak van Genk een bijenvriendelijke stad

Op 24 november 2013

Bijenactie

“Maak van Genk een bijenvriendelijke stad!”

De massale bijensterfte neemt de laatste jaren verontrustend toe. Honingbijen verdwijnen uit hun korven en wilde bijen vinden geen eten of nestplaats meer.
Oorzaken daarvan zijn de afname van biodiversiteit, de varroamijt die zich voortplant op het broed van honingbijen en het gebruik van pesticides.

Bijen zijn nochtans van groot belang. Niet enkel voor het ecosysteem, maar ook op economisch vlak. De waarde van de honingbij in België en Luxemburg wordt op 500 miljoen euro geschat.
Een dikke 52 procent van onze dagelijkse productenmix in onze warenhuizen zou verdwijnen mochten er geen bijen meer zijn.

Omdat wij niet bij de pakken willen blijven zitten heeft N-VA Genk op zaterdag 23 november gratis bloembollen (krokussen) uitgedeeld in Genk-Centrum.
Met deze actie willen wij de mensen bewust maken van het probleem.
Het is een kleine moeite om je tuin, terras of balkon bijenvriendelijk in te richten.
Met het planten van bijenvriendelijke bloemen (krokussen, rozen, zonnebloemen,…) help je de bijenpopulatie al een stuk vooruit.
Men moet overigens geen angst hebben voor deze nuttige beestjes, de meeste wilde bijen kunnen niet steken en spelen net als de honingbij een belangrijke rol in de bestuiving van groenten en fruit.

Iedereen kan dus meehelpen en ook onze stad kan de bijenpopulatie een handje helpen door een bijenvriendelijk beleid op poten te zetten.

Daarom lanceren wij enkele concrete voorstellen:

• De organisatie van een bijen-en bloesemdag.  Tijdens deze dag sensibiliseert men de bevolking over het gebruik van pesticides en worden bijenvriendelijke zaadjes uitgedeeld.
    • Het inzaaien van grote terreinen.  Onze stad is eigenaar van verschillende grote percelen waarop men bijenvriendelijke bloemen, struiken en bomen kan inzaaien/aanplanten.
    • Het plaatsen van bijenhotels. Samen met natuurverenigingen en imkers kan de stad de verspreiding van bijenhotels aanmoedigen.  Zo een bijenhotel kan iedereen maken en past in elke tuin.  Waarom geen workshop organiseren voor kinderen (eventueel via de scholen) waarin ze zelf een bijenhotel leren maken.

De stad kan nog veel meer acties ondernemen om de bijenpopulatie te steunen zoals het aanleggen van ecologische bermen, het anders onderhouden van openbare domeinen,…

Daarom deze warme oproep om de handen uit de mouwen te steken en niet te wachten tot het te laat is !